Natuurlijk wil je het optimale uit je bedrijf halen. En hoewel je van verschillende externe factoren afhankelijk bent, is het ook goed om te weten dat er zaken zijn waar je wel invloed op kunt uitoefenen. Hoe zorg je ervoor dat je jouw bedrijf laat groeien? Van employer branding tot samenwerken met andere bedrijven: hier lees je 5 praktische tips om de groei van je bedrijf te bevorderen.
Je houdt je waarschijnlijk bezig met heel veel zaken, ook zaken die niet behoren tot de kern van je bedrijf. Het is daarom slim om een overzicht te maken van je activiteiten: maak een splitsing tussen de kernactiviteiten en de taken die hier niet bij horen. Op deze manier kun je je gaan focussen op je kernactiviteiten: dit zijn de werkzaamheden die ervoor zorgen dat je bedrijf gaat groeien.
Een bedrijf heeft baat bij goede werknemers. En om ervoor te zorgen dat je goede en talentvolle mensen binnenhaalt, is employer branding zeker een aanrader. Via een campagne trek je nieuw talent aan: op deze manier creëer je ook een aantrekkelijke werkplek, maar behoudt en betrek je ook huidige medewerkers.
Samenwerken loont altijd. Niet altijd alleen op financieel vlak, maar ook als je kijkt naar het opdoen van inspiratie. Door de samenwerking met een andere partij krijg je als onderneming nieuwe impulsen waar je vervolgens weer iets mee kunt doen. Je kunt samenwerkingen starten met andere bedrijven, maar ook binnen het bedrijf tussen diverse afdelingen.
Je bedrijf laten groeien betekent ook dat je op de hoogte moet zijn van de marktontwikkelingen. Je moet weten wat de ontwikkelingen zijn, hoe ze impact hebben op jouw bedrijf en wat je kunt doen om hier iets uit te halen. Door bij te houden wat er gebeurt in de markt, ben je beter in staat om hier snel op in te spelen. Bij jouw MKB Desk blijf je op de hoogte van ontwikkelingen en lees je waardevolle informatie over belangrijke zaken binnen je onderneming.
Je kunt wel hard werken, maar daar heb je niet altijd iets aan wanneer je jouw werkzaamheden vervolgens niet evalueert. Evalueer behaalde resultaten en vraag jezelf af hoe je dit hebt bereikt. Je leert op deze manier van acties uit het verleden en je bent beter in staat om in te spelen op nieuwe uitdagingen.